onsdag 9 juli 2008

Comic Book Girl

Jag läser mycket serier, har alltid gjort det. Men det tog en herrans massa år innan jag började teckna serier själv på allvar.
Jag hade doodlat en del...
...men det var bara förlängningar på mitt vanliga skissande och skrivande. Det blev aldrig något sammanhängande av det.
Hade gärna visat upp några sidor av en smått komisk rymdserie jag gjorde i sena tonåren, men de arken verkar vara för evigt försvunna. (Jag minns att en av huvudpersonerna var en hawt kattkvinna. Nåväl.)

I snart fyra år har jag gjort serien Frida som jag nämnt i ett tidigare inlägg. Produktionstakten är inte så hög, men den har trots allt utvecklats en hel del. Det är en lättsam och humoristisk familjeserie. Huvudpersonen Frida har fötterna stadigt på jorden, medan hennes föräldrar och lillebror är något mer kaosartade. Här är en av de allra första striparna (jag är pinsamt medveten om hur "ostädad" bilden är, så plis plis mobba mig inte):
Här är ett senare avsnitt. Lite renare och snyggare och tajtare:

När jag skulle tråckla ihop serien Ink till Metros tävling för några år sedan, började jag i princip från scratch. Men jag har hittat ett par skisser som varit omedvetna förstudier. Här tittar hon fram på riktigt för första gången:

Och så småningom lärde jag mig hur hon verkligen såg ut:
Till sist vill jag harkla mig och be om er uppmärksamhet.
Ni som älskar serier och bor i Göteborgstrakten eller har tänkt att besöka staden - kika in i stans bästa seriebutik, Dolores.
Jag behöver väl knappast frälsa er som känner till stället, men den oinvigde ska veta att Dolores är ett serietempel. Sprillans nytt, klassiker, begagnat, merchandise och parafernalia...de har allt! Och så är personalen himla trevlig också.
Vadan denna reklam? undrar ni kanske.
Jo, fastän de ligger centralt (Södra Allégatan 2B, nära Järntorget) så är det aning i skymundan från de täta promenadstråken i Göteborg. Och de behöver fler kunder.
Här är en länk till hemsidan samt en länk till Seriefrämjandets eminenta info.
Go Dolores!

3 kommentarer:

  1. Trasan! Känner en nästintill obetvinglig lust att mobba dig för hur ostädad din första Fridastrip är... Men. Betvingar och nedkämpar mitt inre barn. Är rent av starkt impad och blir INSPIRERAD av ditt tecknande.

    (Dolores, stackarn, ser ut att genomgå kemoterapi.)

    P.S.
    ...ett barn som balanserar en hink på huvudet..."kolla mig!"...hmm...
    D.S.

    SvaraRadera
  2. Kul att läsa serijer!
    Ja, Dolooores, det är trevligt det.

    SvaraRadera
  3. Edman:
    Tack, tack! Jag visste nog att du skulle känna igen motivet, haha.

    Malin:
    Ska till Dolores idag och snoka efter gamla Tarzanalbum. Häpp!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.