tisdag 7 oktober 2008

Partypingla och vardagsvarelse

I lördags var jag på Öland och toastade på ett bröllop på Borgholms slott. När man har ett champagneglas i ena tassen och lyfter lite på klänningskjolen med den andra för att skrida uppför en slottstrappa, drabbas man plötsligt av hur elegant man är och måste fnissa inåt lite. *snorf* Jag skulle aldrig klara av att gå på en Nobelfest utan att brista ut i opassande kackelskratt eller göra kaninöron av linneservetten. Jag skulle ombedas gå redan innan desserten. Horace Engdahl skulle fnysa upprört.

Sen kommer man hem, ställer finskorna i garderoben, tvättar ur de dyra styleprodukterna ur håret och blir sitt vanliga bistra jag. Står iförd flanellmorgonrock vid spisen och kokar ägg i gryningen. Springer efter bussen och låtsas vara inte-alls-andfådd när man faktiskt hinner med. Glömmer uppdatera bloggen och sortera tvätten och svara på tilltal.


Den här bilden har ingenting alls med någonting att göra. Gjorde den till ett barnboksprojekt som aldrig blev riktigt klart.
Men jag tycker om den - hade tänkt göra en spegelvänd komposition på den motstående sidan.
Oh, well.



4 kommentarer:

  1. Hej. Jag bara undrar vilka finskor du ställde i garderoben när du kom hem från Öland. Jag känner inte till så många. Begränsar sig tyvärr till Tarja Halonen, Linda Lampenius och min kompis Heidi, om jag ska vara ärlig. Det var ingen av dom va?

    SvaraRadera
  2. Låt oss kalla dem Tofslan och Vifslan.

    SvaraRadera
  3. Snygg bild! Tänkte just be om en bild till en följetong på min blogg, kallad "Melinas resa".

    Avståndsbild, inne i en park med täta lövträd. Längs en gång i parken ser man, kommande från vänster, en person snett bakifrån. Hon bär vinröd kappa, med en huva uppfälld över huvudet. I handen bär hon en stav, en vandringsstav.

    Hon går alltså längs en gång i parken. Och träden står som sagt tätt, så gången blir något av en grön tunnel. Och i slutet av denna tunnel ser man ett hus med en port, typ ett tempel eller kapell. Detta hus får gärna vara typ crêmegult.

    Och gången får gärna vara grå eller brun för att sticka av mot det gröna.

    Låter enkelt va? Eller är det för detaljerat?

    Vill du rita något enklare, så rita en kvinna i vinröd klädnad, sittandes på en bänk i en park. Vilsam stämning. Mycket grönt, mycket grönska. Ingen himmel.

    Alltså endera av dessa. Tack på förhand!

    (Du tecknade i våras en enhörning och en regnbåge till min blogg, "still cherished". Liksom då kan du posta bilden på bloggen bara så hämtar jag den på så vis.)

    SvaraRadera
  4. Svensson:
    Vi ska se vad som kan göras.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.